Sílí hlasy po 3D animátorech konečně i v Čechách?

//Sílí hlasy po 3D animátorech konečně i v Čechách?

Sílí hlasy po 3D animátorech konečně i v Čechách?

V rámci probíhající organizace kurzů ANOMALIA 2010 se aktivně pokoušíme o bezprostřední komunikaci se studenty na hlavních českých animačních školách, ale také s hlavními hráči ve zdejším průmyslu. A je to skutečně užitečná zkušenost ..

Pozoruhodné jsou pak stále se zvyšující a sílící hlasy po kvalitních 3D animátorech, kteří dokažou zvládnout animování postav podle standardů Disneyovského stylu alias Pixar. Tedy konkrétní potřeba ze strany komerčního i vzdělávajícího sektoru. Obrací se na nás produkce, které o připravovaných kurzech vědí, že sami nemají animátory a jestli je možné s danou zoufalou situací díky našim kurzům něco pozitivního dělat.

Ať už to znamená cokoliv, prostě nám potvrzují, že pozice 3D animátora je důležitá pro každého, kdo se animované tvorbě věnuje profesionálně nebo má osobní ambice se tímto směrem vydat.  A to nejen pro studenty animace, ale i producenty. A oni nám dávají osobně vědět, že je tato kvalifikace nutná, protože se bez nich nic nepohne kupředu … ale i pro nás organizátory, protože tato fakta potvrzují smysluplnost veškerého snažení byť zatím jen v málém exklusivním počtu …

Nejde nutně o to vnímat Pixar jako jedinou možnou cestu v rámci celé moderní animované tvorby. Ale potvrzuje se, že kdo takto animuje, dává sám sobě nejen smysluplněší profesionální potenciál do budoucna, ale má předpoklady zvládnout i jiné animační styly ( např. Pocoyo ), které jsou samy o sobě také náročné si osvojit. Pixar udává úroveň kvality a nastavuje laťku pro měření kvalifikace a kvality, která je v dnešní době standardem. Proč chtít méně, když s vysokou laťkou, kterou nepřeskočíme můžeme vyskočit i tak dostatečně vysoko ? Jakékoliv nižší vize snižují o to více skutečné cíle.

Vnímáme, že existují tři druhy animačních škol. 1. Autorská škola, kde se studenti seznamují se všemi možnými druhy technik a přístupů a je od samého začátku na studentovi, aby si vybral vlastní autorskou cestu, 2. Technologicky zaměřená škola, kde se studenti učí především nástrojům a jejich potenciálnímu využití, 3. Animační škola, která v dnešní době reflektuje fakt, že animace je umění v 3D, ale snaží se najít balanc mezi uměním, technologíí a reálnou praxí tak, aby student uvažoval nad pohybem v artistickém kontextu, uměl přenést klasickou animaci do 3D a byl schopen obstát ve studiové praxi ( práce ve studiu je jediná, která dá studentovi práci ). …  Všechny tři přistupy jsou duležité – autorství, technologie, moderní studiový. Ale jen ten třetí formát dokáže připravit studenta na praxi tak, aby byl schopen najít si práci a aby producenti byli schopni jeho kvalifikace využít (a tu práci mohli stvořit). Jednoduše řečeno v kostce, strach, že moderní studiový systém je v přímé konfrontaci s naší autorskou tradicí, že technologie jsou nástrojem, které brání umění, vypadají počitačově, přiliš čistě apod. je přehnaný a snad si troufám říci, že vychází z neznalosti a záměrné negace. Díky 3D má animace příleźitosti jako nikdy v celé historii. Život je otázkou priorit. Co jsou tedy naše české priority ??

Nutno dodat a pochválit, že v celé ČR se skutečně animace učí a autorský přístup je důležitý a vychovává animátory se zásadním intelektuálním a stylovým rozhledem. To je potenciál, kterého si je vědom Isaac Kerlow (Disney) i BZ Petroff (Lucas Film), protože máme na co navazovat a dokážeme vnímat v kontextu klasického evropského umění, a to Čína a Indie neumí. Ovšm stačí žít z minulosti? Zvlášť, když investice 5ti let do studia je zásadní a v mnohém jde o složité rozhodování, proč studovat tak dlouho a investovat do nečeho, když se danou kvalifikací nelze uživit? Samo studium je drahé už jen z pohledu, že se klasického animátora nepodaří umístit tam, kde si na sebe může vydělat právě jako animátor.

Kurzy ANOMALIA jsou jednou z iniciativ jak využít genialitu české tradice, která se nadále učít na školách, a spojit ji s dnešní realitou tak, aby to bylo výhodné jako pro školy se svou stávající nabídkou, tak pro komerční produkce a předevšim pro studenty a jejich budoucnost. Obecně vzato v blízké budoucnosti lze střízlivě uvažovat o síle české animace ovlivňovat světové moderní trendy právě i díky vytrvalé návaznosti na bohatou minulost. Bez 3D animátorů a la Pixar a snahou produkovat i autorské filmy na profesionální úrovni to ale nepůjde. Nevěříme tomu. …

Přestože to neznamená, že moderní 3D animace můsí stylově a designově vypadat jako Pixar (a budoucnost české animace je právě v odlišném originalním stylu), má smysl se ale učit právě od nich, protože ….

O 3D charakterové animátory a jejich budoucnost nemáme obavy. Setrvání v současném stavu by nám ale radost nedodalo …

Na blogu publikujeme také video Kennyho Roye na téma “vzdělávání” (Ken se sám nabídl, že by rád byl účasten příštích ročníků ANOMALIA). Všimněte si také té paní z Autodesku. Postřehy, které dávají smysl …




2018-03-13T18:38:04+00:00May 4th, 2010|